lördag 16 januari 2016

återanvändning av gamla köksskåp

Vi letade och funderade länge när vi skulle renovera köket. Hur skulle vi göra med köksskåp?? Skulle vi köpa nya eller hitta begagnade? Vi bestämde oss för begagnade - och hittade några närmare än vi trodde vi skulle göra... och efter lite mätning visade det sig att det skulle passa precis!


köksskåp 1930-tal återvunna och renoverade nytt IKEA METOD porslinsho

Det till höger stod i huset när vi fick det, så det är förmodligen original med huset, alltså kring 1930-talet. Det högra är från mina föräldrar. De bor i ett gammalt timmerhus och när de flyttade in i början av 1970-talet renoverade de det gamla köket och flyttade ut köksbänkarna som funnits där sen kökets byggdes. Ålder?? Ingen aning. Som tur var hamnade de bara i garaget... men de mådde inte riktigt bra ändå. Det hade förvarats bla gammal olja i dem så hyllorna var förstörda, bottenskivan hade ruttnat/murknat av fukt och dörrarna var skeva.

köksskåp 1930-tal återvunna och renoverade nytt IKEA METOD porslinsho
 
Den högra lådan visade sig vara en "luring", typ ett lönnfack för diskbalja eller liknade. På bakkant fanns gångjärn som gjorde att man kunde fälla upp som en lucka - och ställa diskbaljan där. Gissar jag... idén var så himla rolig och smart att jag gärna hade behållit den, men eftersom vi vill ha en hel skiva över får jag göra en vanlig låda dit istället.
 
Jag har också tagit bort masoniten som satt spikad på dörrarna, skrapat bort färgen, bytt bottenplattan och satt dit nya hyllplan, justerat in dörrarna och förberett inför målningen med schellack på kvistar. Tyvärr hann det bli för kallt i höstas så jag hann inte måla klart. Tänkte prova måla med äggoljetempera så får jag se hur den färgen funkar/ser ut också.
 
köksskåp 1930-tal återvunna och renoverade nytt IKEA METOD porslinsho
 
"Original-skåpet" har jag också tagit bort färgen på samt tagit bort den gamla plastmattan som någon mycket omsorgsfullt limmat på skåpets toppskiva... Jag har också tagit bort sockeln - skåpet var för lågt så vi har byggt nya socklar så båda skåpen ska komma upp i "normal" arbetshöjd idag...
 
När jag skulle sätta in det nya hyllplanet jag så noga mätt till för att få det rätt i vinklarna så visade det sig att skåpet inte är rakt... jag fick såga bort en kilformad remsa för att få hyllan att rymmas så jag kunde stänga dörren. På en sida var det perfekt - på andra sidan stack det ut en stor bit. Fast sidorna på hyllan var lika långa. Spännande!
 
Insidan har jag målat med linoljefärg, vit med 2% grön umbra - samma som pärlsponten och fönstren.
 
köksskåp 1930-tal återvunna och renoverade nytt IKEA METOD porslinsho
 
Socklarna tänkte vi klä med samma golvlist som det är i resten av rummet. Det är rätt stor skillnad i höjd på de båda skåpen, men när allt är in-målat i samma kulör hoppas jag det inte syns så mycket. Höjdmässigt har vi utgått från järnspisens höjd eftersom den är fast och inte går att ändra... Mellan de gamla skåpen har vi köpt ett nytt skåp från IKEA (Metod), ett med porslinsho. Där tänkte jag inte ha några luckor utan sy ett tyg och hänga för.
 
 
köksskåp 1930-tal återvunna och renoverade nytt IKEA METOD porslinsho
 
Under kökshon ställer vi in diskmaskinen... Här har rörmokarna börjat dra in rören för vattnet. Elektrikern har redan varit där och installerat elen som behövs. Tyvärr blev vattenindragningen inte helt klar innan snön kom, men nu är vi ju inte där i alla fall ;)
 
vattenrör dragna under huset varmvattenberedare 55 liter

vattenrör dragna under huset varmvattenberedare 55 liter
 
Varmvattenberedaren på 55 liter har vi satt under huset. Praktiskt när vi ska tömma den på hösten - då är det bara att tömma ut det sista vattnet rakt ut eftersom det är grusbädd där nere. Rörmokaren knorrade först när vi föreslog det på telefon - han tänkte det skulle vara så trångt, fuktigt och ont om plats där nere. Men det är torrt och "högt" i tak (för att vara under ett hus...)
 
Den gamla isoleringen under huset tog vi bort innan vi flyttade det, och det visade sig ju vara bra då rör och el ska dras - allt blir så enkelt!





Det svåraste var att bestämma vilken bänkskiva vi skulle ta. Nytt, gammalt, plast (nej - skojar bara!) sten, trä, metall, betong... När vi funderat över för/nackdelar och vägt in pris valde vi betong. Innan rostfritt kom in i köken hade man zink. Det är ju snyggt - men ganska opraktiskt. Däremot är färgen fin, så jag tänkte att betong liknar det lite grann. Det är ett naturmaterial, går att göra själv och flirtar fint med den lantliga inredningen. Sen kan man ju alltid ändra sig om man vill det längre fram ;)

Så vi bestämde oss för att gjuta egna bänkskivor i betong... - för hur svårt kan det va...?? Det visar jag nästa gång :)

Tjipp och ha en fin vecka! Kram/ Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar