söndag 30 mars 2014

köksfönstret

blomma i köksfönstret med trips på bladen

I vårt område som vi bor i ligger husen rätt tätt inpå varandra - det är med andra ord lätt att se in till grannarna - och till oss... I köksfönstret har jag därför ett par jätte-stora blommor. Gillar inte att ha persienner nere, det känns som om det blir alldeles för mörkt och instängt då tycker jag. Men de här stora blommorna fungerar faktiskt mycket bra. Det är svårt att se in, lätt att se ut och grönt och skönt :)

Suckade lite häromdagen då jag skulle vattna och såg att det hade  bosatt sig trips i dem! I Wikipedia kan man läsa:

"Trips uppträder ofta som ohyra i hemmets fönsterväxter. Trips kan komma utifrån eller från nyinköpta växter eller jord. Angripna växter får små grå- eller silverfärgade strimmor eller fläckar på bladens yta. Det beror på att tripsarna suger ut växtsaft ur ytan på bladen cell för cell så att dessa istället fylls med luft. Fläckarna kan så småningom bli bruna och få ett korkliknande utseende. Tripsarna kan även raspa sönder cellerna.

Ett bra kännetecken på angrepp är larvernas exkrementer som man kan se som små svarta prickar på bladen. Man kan även se insekterna med blotta ögat. De sitter ofta på undanskymda ställen såsom på undersidan av bladen, i kanten på bladnerver, i blommor eller i bladvecken. Angripna växtdelar kan bli missfärgade, missbildade och slutligen dö. Trips kan även angripa knoppar och blommor."

I mina blommor kunde man se själva insekten. Små, svarta och lite avlånga. Min erfarenhet av trips är att de kan vara ganska besvärliga att bli av med. Nu tänkte jag först prova med att spraya en blandning av såpa, vatten och T-röd på den. Det gäller att inte ge upp utan upprepa behandlingen ofta, kanske 1 gång per vecka i några veckor. Jag hade tur och upptäckte angreppet rätt fort, så det har inte hunnit bli så många än.

Ha det gott! Kram/ Birgitta

ps. den lilla fågeln i mitten har jag gjort i keramik och satt fast på en blompinne i metall. Tänkte att den skulle likna en storspov - en av mina favoritfåglar, men vet inte om jag lyckades riktigt... Får prova göra fler varianter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar