onsdag 20 mars 2013

chokladkola på rakufat

rakufat med chokladkola

Provade ett nytt recept på chokladkola som jag tänkte visa här. Jag gjorde bara halva satsen, och det var jag glad för när jag skulle plasta in alla kolor i cellofanpapper...

Recept på chokladkolor


3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl kakaopulver
1 dl mörk sirap
1 msk smör

Blanda allt utom smöret i en tjockbottnad kastrull och låt koka 20-30 minuter. Rör hela tiden så inte kolamassan bränner fast. Gör ett kulprov efter ca 15 minuter för att kolla om kolan är färdig. Tillsätt smöret när det går att forma en kula. Smöret gör kolan blank. Häll massan på smörpapper i en liten form. Skär kolan i fyrkantiga bitar när den svalnat något och lägg in varje kola i cellofanpapper.

Hjärtegullet tyckte de var synnerligen mumsiga (och jag med för den delen...)

Fatet är rakubrännt och när det var varmt (nyss urtagen ur ugnen) la jag på hästtagel, en fjäder och lite socker. Några liknande fat har jag med på utställningen på biblioteket i Holmsund.


rakufat med chokladkola
 
 
Ha en bra dag!
/Big

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar