söndag 10 mars 2013

liten hylla



 Här kommer några bilder på en liten vägghylla jag köpt på loppis och målat vit. Man kan ju göra på så himla många olika sätt, men så här har jag gjort:


litet väggskåp målat med shabby chic
 
Köpte tidigare en liten hylla på Pingstkyrkans second hand. Hade länge letat efter en liten vägghylla/skåp med dörr till tjejernas lekhörna när jag helt plötsligt sprang på den här. Perfekt storlek - men fel färg... så fram med penseln.
 
 
 
litet väggskåp målat med shabby chic


Började putsa lätt med sandpapper och sen grundmålade jag. Den svarta färgen som jag brukar grundmåla med när jag vill ha det shabby chic var slut, så jag blandade till en annan färg. Det blev en blå nyans som jag målade slarvigt med över skåpet.


litet väggskåp målat med shabby chic
 
Efter grundfärgen tog jag vit färg, men en gnutta grön umbra i för att den inte skulle vara så kritvit. Jag bryr mig inte om att maskera med tejp runt rutorna - för det är ju så himla tråkigt! Lättare att ta bort färgen när allt är klart istället.

litet väggskåp målat med shabby chic
 
När det är färdigmålat (jag tror det blev tre varv med den vita färgen) tar jag ett rakblad och skrapar bort överflödig färg från rutan. Det brukar gå lätt.
 
litet väggskåp målat med shabby chic

Samma skrapa använder jag för att nöta lite på färgen och få fram underliggande lager. Jag brukar inte ta så mycket, lite här och där bara. Mest kanterna. Nu är det bara rengöring av glaset kvar.

litet väggskåp målat med shabby chic

Klart. Nu gäller det bara att borra upp den i lekhörnan. Bild på det kommer när den är på plats. Det går ju egentligen fort att måla, det känns ju bara jobbigt eftersom det är så många moment, men när det väl är klart så glömmer jag hur lång tid det tagit ;) Så fler målarprojekt kommer.

Keramiktillverkningen ligger just nu lite lågt. Men tankarna jobbar :)

Men jag har just nu en utställning på biblioteket i Holmsund, så vill du se något så åk gärna dit och titta. Det går att läsa lite mer om utställningen och se några bilder på minabibliotek.


 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar