måndag 7 oktober 2013

ekollon och höstpyssel


höstpyssel med ekollon och pärlor
 
Ekar är ovanliga här uppe. Så gissa om jag blev förvånad då vi var i en lekpark häromdagen och Hjärtegullet kom fram med ekollon! Plockade med oss några hem för att göra något roligt med.
Det blev en krans ;-)
 

Så här gjorde vi:

höstpyssel med ekollon och pärlor

Började med att borra små små hål längs genom hela ekollonet. Lite hårt alldeles i början, men sen var det mjukt. Barnen var mycket fascinerade när jag borrade! Använde en liten handborr och satte fast ekollonet i en liten skruvtving som jag sen nöp fast med knäna när jag borrade.

höstpyssel med ekollon och pärlor

Hjärtegullet fick sen trä fast ekollonen på en tunn men rätt stabil ståltråd.

höstpyssel med ekollon och pärlor

Hon trädde även fast pärlor på en tunn metalltråd som vi sen virade runt kransen. Hon valde glaspärlor - men hade vi haft ex rönnbär hade det också varit jättefint runt!

höstpyssel med ekollon och pärlor
 
Ett relativt enkelt och roligt höstpyssel med barn. Nu funderar jag vad vi ska hitta på med alla vackra löv som ligger på marken...
 
Njut av hösten och alla färger som finns ute nu!
 
Kram/ Big



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar