fredag 6 september 2013

färdig portal och staket

Nu har vi äntligen målat och fått upp vårt staket, målat portalen 2 varv samt planterat vildvin som (förhoppningsvis) ska klättra runt. Projektet vi påbörjade förra hösten är därmed klart ;-)


färdigt staket och portal.
Staketet, äntligen på plats!
färdigt staket och portal.
Portalen med öppning mot grönområdet.


färdigt staket och portal.
Vildvinet på väg upp...



färdigt staket och portal.
Vildvin i vackra höstfärger.

 
färdigt staket och portal.
Sommarblommorna jag planterade som
inte ens tog sig över kanten...
 
Portalen gjorde jag av samma överblivna och sönderblåsta paviljong som jag gjorde spaljén på framsidan av. Det var riktigt kul att åka till brädgården och bara "spontanhandla" utan att ha exakta mått att gå på. Hade bara en enkel skiss med mig och köpte virket när jag såg vad som fanns. Jag behöver nog öva på att inte vara så strukturerad jämt, utan försöka ta det lite mer som det kommer, så detta blev en bra övning.

Själva snickrandet gick också fort. Lite för fort då jag helt plötsligt kapat en del av böjen på portalen som skulle vara hel - så den fick jag laga lite... Nu känns uteplatsen på baksidan mer insynsskyddad och skön att vara på. Hade planterat sommarblommor som jag tänkte mig skulle växa och klättra hejvilt över hela portalen i sommar. De tog sig knappt över kanten på krukan :(

Skippade tanken på sommarblommor och krukor och bestämde mig för något som kan fortsätta från år till år och förhoppningsvis bli frodigt. På Hanskogs föreslog de Vildvin, "extremt härdig och villig på att klättra" så nu provar vi det istället.

Imorgon ska vi till timmerhuset och förhoppningsvis hinna börja riva lite i skorstenen. Husflyttaren var positiv till hur det hela skulle gå till, och det tackar vi för!

Kommunen vill ha in "geoteknisk undersökning utförd av en geotekniker" - och där är vi nu. Känner du en geotekniker så ge oss gärna ett tips :)

Ha en skön helg, kram/ Big

2 kommentarer:

  1. Kaprifol både luktar gott och klättrar bra...om du vill ha något mer :-)

    Kram / H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar kaprifol. tyvärr verkar den älska andra bättre än mig - för mina har dött :(
      Har du överlevnadstips får du gärna dela med dig. Kram/ Big

      Radera