måndag 30 september 2013

äppelkaka = glädje...

äppelkaka med recept

När jag cyklade hem från arbetsförmedlingen tidigare här i höst så blev jag så glad. Det är klart, glad blir man ju bara man kommer ut därifrån... men nu menar jag på riktigt! Cyklade förbi villakvarteren och såg att man vid ett hus ställt ut äpplen i en korg. När jag kom närmare stod det på en lapp:

"Vårt äppelträd har rasat, kom gärna in och plocka eller ta ur korgen."

Bredvid satt lappar med recept på äppelkaka. Så himla generöst och omtänksamt att tänka på sina medmänniskor som kanske inte har ett äppelträd :-)

Plockade i alla fall några äpplen ur korgen och cyklade sen hem och provade receptet. Äppelkaka = glädje för magen och själen.

 Att vara arbetssökande tycker jag är oerhört påfrestande. Av många symptom så är det dels att självkänslan får sig en törn och att ekonomin blir sämre som jag tycker är jobbigast. Men nu, stora glädjetjut, har jag äntligen fått en fast tjänst!! Hurra Hurra Hurra!! Kanske äppelkakan bidrog till det - vem vet...

 

Här är receptet:

#måbärs2 Äppelkakan

2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
liiite bakpulver, kanske en halv tesked
50 g kallt hyvlat smör
socker och kanelblandning (2 msk kanel, 4 msk socker)
3-4 Äpplen från #måbärs2

Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda i mjöl och bakpulver. Skär äpplena i klyftor och lägg i kanelblandingen och blanda runt så dom blir täckta. Häll smeten i en smörad pajform och lägg i alla äppelbitar. Hyvla sedan smöret ovanpå så att det täcker alla äpplen ordentligt. För att få det extra fint kan man strö pärlsocker på. In i ugnen 175 grader ca 30-35 minuter.

Äppelkaka = glädje för magen!

Stor KRAM/ Big

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar