måndag 10 december 2012

julgodis i en liten skål

mjölkchokladtryfflar i grön keramik skål

Förra julen hittade jag mitt favoritjulgodis: mjölkchokladtryfflar med hasselnötter! Supergoda - med nötter, hård choklad och innanför tryffel...

Här ligger några i en liten skål jag gjort som är glaserad med grön krack-glasyr - och väntar på att bli uppätna ;)

Recept mjölkchokladtryfflar med hasselnötter


tryffel:
250 g mjölkchoklad (jag tog Marabou mjölkchoklad)
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
25 g rumsvarm smör

dekor:
2 dl hackade hasselnötter
200 g mjölkchoklad

Gör så här:

Bryt chokladen till tryffelni mindre bitar. Mät upp vispgrädde, honung och smör i en kastrull. Tillsätt chokladen och låt smälta ihop på låg temperatur. Rör då och då och dra kastrullen från värmen när tryffelsmeten blivit jämn och blank. Låt tryffeln svalna lite och sedan stelna i kylskåp i minst 4 timmar. Du kan även ställa in tryffelsmeten i frysen för att göra den hårdare och lättare att hantera.

Häll ut nötterna hela i en ugnsform och rosta dem i mitten av ugnen i 225 grader i 8-10 min eller tills de börjar bli gyllenbruna och dofta gott. Passa dem noga så att de inte bränns och rör om då och då. Låt svalna och gnugga bort de lösa skalbitarna.

Rulla kulor av tryffeln. Låt tryffelkulorna stå i frysen i drygt 20 min tills de känns tillräckligt hårda för att doppa.

Hacka nötterna. Smält chokladen till doppningen och doppa kulorna först i chokladen och därefter i nöthacket. Låt stelna och förvara sedan i kylen.

Lycka till - och se till att du hinner smaka innan de tar slut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar