tisdag 7 augusti 2012

jordgubbskräm





Har letat självplock av jordgubbar och helt plötsligt dök det upp! De är ofta så tycker jag, att om man berättar för sin omgivning vad man önskar eller letar efter, så dyker det upp. Vilken lycka! Gjorde jordgubbskräm som vi genast mumsade i oss :)

Skålen som krämen ligger i var en av de första jag gjorde när jag började jobba med lera. Den hänger kvar än och förgyller vår vardag. Bruksföremål anser jag ska användas och inte ligga och samla damm i skåpet. Förgyll vardagen med vackra saker du tycket om!

Recept från Vår Kokbok:

1/2 l (ca 250 g) skivade jordgubbar
2 dl röd saft (jag hade hallonsaft hemma)
4 dl vatten
3 msk potatismjöl
socker

Lägg bären i en skål. Blanda saft, vatten och potatismjöl i en kastrull. Rör med lugna tag mot botten tills det kokar upp. Häll omedelbart upp krämen över bären. Om bären är frysta, rör ett par gånger i krämen så att de tinar fortare. Sockra lite på ytan så att den inte skinnar sig. Servera krämen avsvalnad eller kall med mjölk.

En gnutta sommar i magen gör gott i kroppen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar