söndag 15 februari 2015

alla-hjärtans-dag och sachertårta

sachertårta, recept alla hjärtans dag

Alla-hjärtans-dag. Jag har varje dag som "alla-hjärtans-dag" när jag är med mina barn och min man. Fast det är klart, en dag om året kan man ju fira lite extra :)

Gjorde en sachertårta - en favorit för mig. Sen fyller jag ju år i dagarna, så några goda vänner var förbi och fikade med oss... Gott och mysigt!

Ny vecka väntar. Hoppas barnen (och vi vuxna) fortsätter hålla oss friska. Du med!

Ha det gott ;)

Recept på sachertårta:

150 g mörk (block) choklad
1 dl sötmandel
150 g smör
2 dl strösocker
4 äggulor
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 äggvitor

fyllning och garnering:
aprikosmarmelad
150 g mörk (block) choklad
smör
grädde till serveringen

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 gr. Smörj och bröa en rund form, gärna med avtagbar kant.
Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad. Skålla och skala mandeln (det brukar jag av lathet hoppa över...). Mal den i matberedare eller i mandelkvarn.
Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna en i sänder. Rör om väl och blanda ner chokladen. Blanda mjöl, bakpulver och den malda mandeln och rör ner i smeten. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner dem. Häll smeten i formen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen 30-40 min. Låt kallna.
Smält chokladen i vattenbad med en klick smör.
Dela kalla kakan i två bottnar. Bred på aprikosmarmelad och lägg i hop dem. Bred chokladen över tårtan. Låt den stelna.
Servera med vispad grädde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar